Home / Musical scholarship on line / Symposia at the Opéra Comique / The Fantastic in French Romantic Opera (2009)

Print content of page

The Fantastic in French Romantic Opera (2009)

Editor(s)

Dratwicki, Alexandre
Terrier, Agnès

Description

Colloque de l'Opéra Comique organisé sous la direction d'Alexandre Dratwicki et Agnès Terrier. 23 et 24 janvier 2009.

logo

Whatever the period and genre, whether it used surprise or complicity, French opera continually endeavoured to come up with the formula most likely to delight audiences. From the start, the use of the supernatural was essential in both the Baroque miraculous and Romantic fantasy when it came to staging the type of performances popular with sophisticated society, as well as in subtly conveying different aspects of the modern life of the soul, its innermost twists and turns and its tireless quest for hidden meaning. This conference examined the representation of the supernatural in opera over a long period: its influences, its significance, its methods of production and the way it was used in the work of leading 19th-century composers, particularly Gounod, Offenbach, Massenet, Charpentier and—of course—Berlioz, for whom “the Romantic and the fantastic were one and the same.” 

The conference proceedings have been published in paper version.

* Éléments de réflexion sur le fantastique dans le répertoire français. Hervé Lacombe.

* Les sources littéraires du fantastique. Francis Claudon.

* Présence d'E.T.A. Hoffmann sur les scènes lyriques françaises, du Don Juan de 1834 aux Contes d’Hoffmann d’Offenbach. Stéphane Lelièvre.

* Robin des bois de Castil-Blaze/Weber ou l'invention française du fantastique allemand. Corinne Schneider.

* Les sonorités du fantastique ou la découverte de l'orchestration moderne. Alexandre Dratwicki.

* L’iconographie du fantastique dans la première moitié du XIXe siècle. Florence Gétreau.

* Les décors de l'opéra fantastique à l’aune de la peinture romantique. Pierre Sérié.

* Les premières manifestations du fantastique dans l'opéra français sous l'Empire. David Chaillou.

* Fantastique ou comique? La peur en spectacle, ou la tradition du Trial à l'Opéra-Comique. Olivier Bara.

* Les Trois Baisers du Diable : Offenbach fantastique avant les Contes. Jean-Claude Yon.

* Gounod et le fantastique chrétien. Gérard Condé.

* La réception du fantastique sur la scène lyrique française autour de 1830 : ambiguïtés terminologiques et questions esthétiques. Emmanuel Reibel.

* Merveilleux et fantastique dans l’opéra fin-de-siècle : l’exemple de Massenet. Jean-Christophe Branger.

* Fantastique ou féerique dans l’œuvre lyrique de Gustave Charpentier. Michela Niccolai.