Meyerbeer et le grand opéra français
Colloque organisé du 12 au 14 septembre 2014 à la Biblioteca Comunale Forteguerriana (Pistoia, Italie) par le Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, en partenariat avec le Palazzetto Bru Zane.
Comité scientifique : Roberto Illiano, Étienne Jardin, Jürgen Maehder, Fulvia Morabito, Michela Niccolai, Massimiliano Sala.
Publication liée
Meyerbeer and Grand Opera from the July Monarchy to the Present, sous la direction de Mark Everist, Turnhout : Brepols, 2016.
Programme
Keynotes
Jürgen Maehder – Giacomo Meyerbeer’s «Robert le Diable» and Hector Berlioz: Re-Inventing the Orchestra for the Académie Royale de Musique
Mark Everist – Meyerbeer and «The Hound of the Baskervilles»
Influence, Reception and Legacy of Meyerbeers’s Grand opéra
Melanie von Goldbeck-Stier – «Sie ist Kapellmeister, Régisseur – mit einem Wort, die Seele der Oper»: Pauline Viardot and «Le Prophète» in London 1849
Milan Pospíšil – «Les Huguenots» in Prag und die österreichische Zensur
Claudio Vellutini – Vienna, Cosmopolitanism, and «Grand opéra» during the Metternich Regime
Till Gerrit Waidelich – Die frühe deutschsprachige Rezeption Meyerbeers in Wien
Dana Gooley – Reconsidering Meyerbeer and the “Cosmopolitan”
Gabriela Cruz – Opera’s Inhuman Cry: On Wagner and Meyerbeer’s Twin Aesthetics of Disaster
Jennifer C. H. J. Wilson – Meyerbeer in New York: «How, therefore, Could New York Have Remained behind?»
Mia Tootill – From the Boulevards to the Opéra and Back Again: «Robert le Diable»
Maria Birbili – Italian and French Legacy in Giacomo Meyerbeer’s «œuvre»: The Reception of the French Revolution and Italian Opera’s Formal Structures
Carlos María Solare – Meyerbeer’s Operas from the Score to the Stage
Renato Ricco – «È Meyerbeer – poiché Meyerbeer è italiano – che traduce in note la lotta e l’emancipazione»: Mazzini e «Les Huguenots»
María Encina Cortizo et Ramón Sobrino – Meyerbeer Reception in Nineteenth-Century Madrid: Works, Performers, Contexts and Critics
John Gabriel – Ernst Krenek’s «Leben des Orest» and the Idea of a Meyerbeer Renaissance
Meyerbeer’s Singers and Their Relationship with His Operas
Olivier Bara – Pour une sociopoétique du chanteur : de la créativité symbolique des interprètes de Meyerbeer
Marco Beghelli – Fidès / Fede: aspetti di una vocalità androgina
Meyerbeer – Berlioz – Wagner: Convergences and Mutual Influences
Maria Nice Costantino – Wagner meyerbeeriano. Una ricognizione sull’influenza di «Les Huguenots» sul «Rienzi»
Yaël Hêche – Les contrastes simultanés : présence d’un procédé musico-dramatique typique du grand opéra français dans l’œuvre de Richard Wagner
Charles Arden – MeyerBe(e)rlioz et le Grand opéra : une étude croisée des textes et des œuvres des compositeurs
Staging Meyerbeer’s Operas
Francesco Bertini – Il debutto italiano di Meyerbeer: nuovi documenti su «Romilda e Costanza» (Padova 1817)
Stephanie Schroedter – Giacomo Meyerbeer’s ‘Ballet of the Nuns’ and Its Consequences – Dance in Opera between the July Monarchy and the Second French Empire
Evan Baker – Staging «Grand opéra» at the Paris Opéra
Michela Niccolai – Quelques aspects de la scène moderne dans les œuvres de Meyerbeer : « Les Huguenots », « Le Prophète » et « L’Africaine »
Giuseppe Montemagno – « Wo die Zitronen blühen »: « Zampa », « Robert le Diable » et la Sicile
Eugène Scribe and the Libretto of the Parisian Grand opéra
Guillaume Bordry – Grand opéra et opéras de « puff » le grand opéra meyerbeerien, adaptations et produits dérivés
Helena Kopchick Spencer – Eugène Scribe and the «Jardin des Femmes» Convention
Diana R. Hallman – Meyerbeer, Halévy, and the Scribean Libretto: Collaboration, Influence, and Divergence
Giacomo Meyerbeer: Philology, Drama and Musical Structure
Laura Möckli – «Tout cela doit se passer en récitatif»: Declamatory Suspense and Pacing in Meyerbeer’s «Grand opéras»
Robert Ignatius Letellier – The Pastoral as Structural Determinant in the Grand Opera Scenarios of Scribe and Meyerbeer
Paolo Russo – L’atto di Fidés. Questioni di drammaturgia e segmentazione nel «Prophète» di Meyerbeer
Axel Kresin – Interactions between «Grand opéra» and «Opéra-comique» in the Works of Meyerbeer
Matthias Nikolaidis – Genèse et généalogie du « Marcel de Meyerbeer » comme figure religieuse
Parutions scientifiques
Personnes en lien
Permalien
date de publication : 04/10/23